De heenreis

23 juli 2017 - Melbourne, Australië

Na de laatste dingen in de koffer gedaan te hebben, vertrekken we om kwart voor negen naar Schiphol heel lief gebracht door mijn schoonvader. Netjes 3 uur van te voren (vanwege de drukte) kunnen we inchecken. Dat mag je tegenwoordig allemaal zelf doen en dan gaat er dus wel eens iets mis. In ons geval: we kwamen niet verder dan Shanghai ipv  Melbourne. Dus vol bepakking door de drukte doorgestuurd naar balie 16 om daar te horen dat we dat in Shanghai moeten regelen.☹️

Toen maar in de enorme rij voor de bagage drop off. Gelukkig ging dat vrij snel en staan er stewardessen bij, dus probleem uitgelegd, want dit betekent ook de koffers in shanghai ophalen! Gelukkig kon worden geregeld dat de koffers doorgestuurd werden maar ze kon ons nog niet inchecken. Omdat de bagageband ook zelf geregeld moet worden, loopt daar ook het een en ander niet soepel. Onze koffer deed niet wat ie moest doen, dus toch weer door naar een andere balie. Omdat er inmiddels al aardig wat tijd verstreken was, lukte het deze stewardess ook nog om ons al in te checken voor Melbourne!! Nadat de paspoorten en de handbagage allemaal gecontroleerd zijn, is er tijd voor koffie, thee en muffins bij de Starbuks. We zijn dan bijna twee uur verder.

We vliegen met de maatschappij China Eastern, waar, als je recensies gaat lezen, je niet heel vrolijk van wordt. Maar geen vertraging, geen overboekingen, goed eten (yorben denkt hier iets anders over)alleen niet het vriendelijkste personeel maar prima vlucht. Omdat we 14 uur op Shanghai  vastzitten, hebben we daar een appartement geboekt. Ik moet alleen de pincode nog via de mail krijgen. Dus even met wifi op de luchthaven en mail checken. Haha dat werkt dus niet helaas. Dan eerst geld opnemen, maar ook de geldautomaten accepteren geen enkele pas? Dan maar met de Maglev (magneetzweeftrein) met 300 km/uur naar het appartement naar het Pudong zakencentrum waar het appertement vlakbij het hotel ligt. Bij het station geen geldautomaat. Gelukkig is er een hittegolf in Shanghai en is het om 8 uur al boven de dertig graden! Lekker wandelen dus met rugzakken op zoek naar het appartement. Op de foto te zien als een niet te missen groot gebouw. Wel jammer dat ze dan in Shanghai minstens tien van dat soort gebouwen neerzetten in een buurt en de adressen en straten niet heel duidelijk zijn. Maar na lang zoeken toch iets gevonden, maar ja geen pincode en ook het telefoonnummer kunnen we met onze hollandse mobiel niet bereiken. Gelukkig bestaan er ook chinezen die wel engels spreken en ons ook geweldig geholpen hebben. Dus voor ons gebeld, een geldautomaat en winkel aangewezen. Dus inmiddels doorweekt van het zweet, konden we het apartement met airco in. Heerlijk om even bij te komen. Op het moment dat we Shanghai verder willen verkennen begint het heel hard te regenen. Geen zin om nog een keer nat te worden toch maar in het apartement gebleven. Ook nog een probleem dat de pincode alleen voor de kamer is en niet voor toegang tot het gebouw voor de hoofddeur. We zijn er een beetje klaar mee en gaan met de Maglev terug naar de redelijk koele luchthaven. Het is inmiddels bijna 40 graden!!

De tweede vlucht van 10 uur naar melbourne gaat ook voorspoedig, wel veel turbulentie. Maar een half uur vroeger geland op melbourne waar we om half 10 in de ochtend door arjan worden opgehaald. Nog even een uurtje rijden naar zijn huis waar julijana en james ons hartelijk verwelkomen en waar we nu aan het proberen zijn de rest van de dag wakker te blijven om de jetlag kwijt te raken!

1. Fam. van hekezen.:
    23 juli 2017
    en de koffers waren ook in Melbourne dus.
  2. Sjoerd van Berkel:
    23 juli 2017
    Veel plezier daar aan de andere kant van de wereld, hier is het 9.45 AM. Vriendelijke groeten, Sjoerd
  3. Elly Brederveld:
    23 juli 2017
    Wauw nu al een groot avontuur. Leuk om te volgen
  4. Helen:
    23 juli 2017
    Wat een gedoe zeg maar jullie zijn er!! Leuk jullie blog te lezen. Veel plezier.
  5. Erwin, Jacqueline, Sven en Daisy:
    24 juli 2017
    Wat kan er allemaal wel goed gaan, ga je haast denken!
    Maar jullie zijn er nu, dat is mooi!
    Geniet van de tijd met elkaar in dit bijzondere land!