Kakadu NP

11 augustus 2017 - Darwin, Australië

Woensdag 9 augustus

Ha weer lekker vroeg opstaan om kakadu Np te bezoeken. Natuurlijk eerst weer 200 km rijden. Ook hier weer veel bosbranden, maar deze keer alleen nog wat rookpluimen en kleine vlammetjes, gelukkig. Deze branden worden hier door de rangers aangestoken vanuit de lucht en hoort bij het beheer hier. De bomen schijnen de rook en brand nodig te hebben. Voelt voor ons toch wel een beetje vreemd. En al die zwartgeblakerde bomen zien er ook niet heel mooi uit. Wel grappig is dat de bladeren vaak toch groen blijven. Hoewel we vnl door bosachtig gebied rijden is kakadu een wetland met veel rivieren, kreken en moerasgebieden. Om dat te bekijken, doen we een boottocht bij Yellow waters. We hebben een aboriginal gids die heel veel weet te vertellen over het gebied en de vogels hier en natuurlijk de krokodillen, want daar zijn er hier heel veel van. Bij de uitleg van het reddingsvest, zegt hij ook dat hij verplicht is dit te doen. Dus hij vertelt dat wanneer de boot zinkt je een reddingsvest om moet doen en dan in het water kunt wachten tot je door een krokodil wordt gegrepen, haha. Maar om de 200 meter is er wel een krok te vinden en ook het enorme mannetje, die hier over de rivier regeert poseert netjes voor ons aan de kant.

Daarna rijden we door naar Nourlangie waar we wat rondwandelen en de oude rotstekeningen van de aboriginals hier kunnen bekijken. Het is weer lekker warm en de vliegen, muggen, en andere steekbeesten zijn heel vervelend. Zelfs de 50%deet helpt niet.

We logeren op een camping in Jabiru met weer een heerlijk zwembad, wat bij deze temperaturen wel erg aangenaam is.

Donderdag 10 augustus

Weer vroeg op. Het wordt al een aardig ritme. We bezoeken eerst Ubirr, een rotsachtige plek aan de rand van Kakadu met nog meer oude muurschilderingen en mooie uitzichten. Daarna gaan we naar Cahills crossing. Dit is een oversteekplaats in de rivier, waar je door het water moet rijden om in Arnhem land te komen. Dit gebied mag je alleen in met speciale toestemming. Voor de oversteekplaats liggen de krokodillen te jagen, omdat hier veel vis zit. Vandaag liggen er maar twee. We hebben al gehoord van 15 stuks. Nog een stukje verder lopen we de Bardedjilidji walk. ( Ja, al de onuitspreekbare aboriginal benamingen zijn ook heel leuk op de borden. Voordat je hebt ontcijferd wat er op staat, ben je er al voorbij!) Deze wandeling gaat erg dicht langs de rivier en door allemaal struikgewas. We zien gelukkig geen krok liggen! Ook moeten we nog oppassen voor buffels. Het is wel een mooie wandeling langs aparte rotsformaties, lijkt wel een beetje op indianentempels. Daarna weer een heel lang saai stuk rijden naar de volgende camping in Litchfield national park. Bij de receptie zien we daar voor de derde keer Bert en Sonja uit Zwolle! Die hadden we al heel even gezien bij de Devils Marbles, kwamen we tegen bij onze wandeling in Katherine en nu dus weer. We gaan er maar een gezellig avondje van maken met elkaar en alle ervaringen delen. Wie weet tot de volgende camping.

1. Fam. van hekezen.:
    11 augustus 2017
    Geen Wifi! En wij maar denken - hier in de stromende regen- die zijn opgevreten door de spinnen, slangen of krokodillen. Maar wat een ervaringen!!!
  2. Helen:
    11 augustus 2017
    Heerlijke verhalen. We blijven jullie volgen hier in Frankrijk. Ook zo herkenbaar. Katherine Gorge vonden wij ook weinig aan. Leuk dat jullie ook in Daly Waters zijn gestopt. Goeie reis verder!
  3. Elly Brederveld:
    12 augustus 2017
    Wat een geweldig avontuur !