Elsey NP en Katherine Gorge

11 augustus 2017 - Nationaal park Nitmiluk, Australië

Sorry, maar er is echt weinig wifi hier. Of het werkt niet of te duur betaald of gewoon helemaal niets. Dus vandaag twee reisverslagen!

Maandag 7 augustus

Vandaag weer bijna 500 km rijden. Maar als het goed is, zijn we dan de outback uit en in het tropische noorden, bijna 5000km gereden. We maken nog een stop bij Daly Waters. Dit is een historisch plaatsje, wat vnl bestaat uit een hele leuke pub. Maar ligt wel strategisch, ondat al in 1863 de eerste veekuddes hier langs getransporteerd werden. In 1930 is deze pub ontstaan en in 1934 landde hier het eerste internationale vliegtuig vanuit Londen, voor een tanktussenstop op weg naar Sydney. In plaats van eentje had je er toen 36 nodig! Ook in de tweede wereld oorlog was deze plaats belangrijk als laatste verdedigingspunt tegen de japanners. We eten hier een lekkere burger en gaan dan weer verder. We rijden nu door bosachtig gebied en hebben een camping in Elsey NP waar we de warmwaterbronnen bezoeken. Het is hier meteen heel tropisch met hoge palmbomen en diepblauwe watertjes. Yeah, voor het eerst zwemmen en dat nog wel in water van 34 graden. 'S Avonds is er zangduo aan het optreden en krijgen we een spectaculaire demonstratie van iemand die heel veel kan met zwepen.

Dinsdag 8 augustus,

Alweer twee weken onderweg en de camper overleeft het nog steeds. Ook al brandt nu het olielampje weer af en toe. We checken het regelmatig maar veel olie verbruikt ie niet. Negeren dus maar. We zitten nu ook wat meer in de bewoonde wereld waar we wat meer telefonisch bereik hebben.

Vandaag hebben we maar een afstand van 130 km te gaan, dus kunnen we het een keer rustig aan doen. De bestemming is Katherine gorge of Nitmiluk NP. Daar maken we een wandeling naar het uitzichtpunt. Bij het visitors centrum zien we vleerhonden. Niet een paar, maar duizenden hangen er hier in de bomen en daar moet je vrolijk onderdoor lopen en zorgen dat je niet ondergescheten wordt! Na een hele klim, nu wel bij 34 graden, hebben we uitzicht over de katherine rivier die door een kloof loopt. De wandeling gaat verder door het saaie gedeelte. Valt toch een beetje tegen. Waarschijnlijk moet je wel een bootcruise doen om veel te zien. Alleen de prijzen hiervoor zijn echt schandalig, zeker met z'n vieren. Gelukkig heeft de camping een heerlijk zwembad, dus kunnen we echt even een middagje bijkomen.

's Avonds bij zonsondergang vliegen de vleerhonden met duizenden tegelijk uit over de camping en met name de rivier.

Morgen zullen we weer vertrekken richting Kakadu.