Kings Canyon

5 augustus 2017 - Alice Springs, Australië

Donderdag 3 augustus

Vandaag weer vroeg op, want eerst weer 300 km rijden door de outback voordat we bij de australische Grand Canyon aankomen; Kings Canyon. Onderweg zien we weer wilde dromedarissen langs de weg. Bij Kings creek kun je helikoptervluchten maken over de kloof, dus dat gaan we doen! Als je ooit een helikoptervlucht boven de Grand Canyon hebt gemaakt, moet dat hier ook natuurlijk. OWe kunnen niet met z'n vieren, dus Jurian en ik gaan eerst en dan Edwin en Yorben. Fantastisch natuurlijk, om het gebied vanuit de lucht te zien. We zien ook een kudde wilde paarden (brumbies) en dromedarissen. Het gebied is ooit zeebodem geweest wat uit de lucht goed te zien is. Omdat het hier met kerst heel veel geregend heeft, is het gebied ook vrij groen. De jongens vinden het vliegen met de helicopter geweldig, vooral de leuke bochten, zodat je goed naar beneden kunt kijken. Na de vlucht gaan we de kloof vanaf de grond bekijken door langs de rand van de kloof te wandelen. Het is echt een heel bijzondere omgeving hier. Overal zijn kleine uitgesleten heuveltjes die uit allemaal lagen bestaan. Daartussen is door een aardbeving een grote kloof ontstaan. Omdat het water toen het zand kon wegspoelen, kun je goed alle lagen zien.

En het spotten van wildlife gaat echt heel goed, want bij de parkeerplaats loopt er gewoon een dingo achter de camper langs!! Yorben zag hem als eerste. Je denkt dan toch dat het een gewone hond is. Maar een australier naast ons zegt dat het een echte dingo is, die hier veel voorkomen.

Op de camping krijgen we zowaar een luxe plaats. Dus een met eigen badkamer en wc hokje en fantastisch uitzicht op de Canyon. En voor het eerst is het ook lekker weer genoeg om buiten te zitten in het zonnetje. We gaan dus buiten dineren bij zonsondergang. Af en toe verschijnt er ook nog een dingo die gewoon langs je tafel loopt! Voor hun natuurlijk makkelijk voedsel verzamelen op een camping, maar je mag ze dus absoluut niet voeren. Dit is nl de reden waarom ze zich hier prima op hun gemak voelen. Top dag gehad vandaag.

Vrijdag 4 augustus:

We gaan vandaag richting Alice Springs. Vanuit Kings Canyon zou je door kunnen rijden, maar helaas dit is geen geasfalteerde weg dus alleen toegankelijk met 4 WD. Dat gaan we dus maar niet proberen met onze camper. Dat betekent dat we 275 km terug moeten rijden en dan weer 200 km naar het noorden om in Alice Springs te komen. Ach klein ommetje! Stelt hier niets voor. Eenmaal in Alice Springs merk je dat het toch wel een stad is. Het is opeens weer druk, er staan stoplichten en we hebben Mac Donalds, Kfc, subway enz. We hebben nog wat tijd over en besluiten eerst nog even het desert park hier te bezoeken. We kunnen nog snel de vogelshow zien met oa de roofvogels die we hier in de woestijn al zijn tegen gekomen, maar dan hoog in de lucht. Verder kunnen we wat meer zien van het woestijnleven hier.

Het is al tegen zessen wanneer we bij de camping komen en Yorben wil graag naar de Mac Donalds. Hier komt de smeltkroes van Alice Springs bijeen. Heel druk hier met aboriginals, aussies, aziaten en toeristen.

1. Fam. van hekezen.:
    5 augustus 2017
    Lekker dat jullie zo genieten van de bijzondere natuur.
    Onze wildlife hier bestaat uit bramen plukken. Au!
    We kijken nu al uit naar jullie volgende verhaal.