Alice Springs

7 augustus 2017 - Alice Springs, Australië

Zaterdag 5 augustus

Aparte stad dat Alice Springs. Bij alle supermarkten is de drankwinkel apart en wordt bewaakt door politie. Je mag hier niet in het openbaar drinken. Bij de parkeerterreinen, parkjes en andere publieke ruimtes hangen veel groepjes aboriginals rond. Zelfs de camping wordt na 8 uur 's avonds door een hek afgesloten. Er is dus wel een duidelijk probleem hier. Geeft toch wel een beetje een onveilig gevoel.

We maken vandaag een rit naar de West Macdonnel ranges. Een berggebied vlakbij Alice Springs. We bezoeken een hele mooie smalle kloof, Standley Chasm en klimmen nog een stuk naar een fantastisch uitzichtpunt. Daarna rijden we door naar Ellery Creek. Hier moeten we 2 km off road rijden, hmm. Maar op het bord staat dat je met je caravan erin kunt, dus rustig rijdend zou het moeten kunnen. Het wordt een lange weg vol kuilen en hobbels. Op het parkeerterrein ook alleen maar 4 wheel drives te zien. Maar het meertje is prachtig met een strandje. De jongens vermaken zich prima met wat oudere aussie toeristen, door steentjes over het water te ketsen en te kijken of ze de overkant halen. Gaat ze best goed af.

Gelukkig bereiken we heelhuids zonder lekke banden weer de asfaltweg. De volgende stop is ook weer offroad weg maar nu 3 km. Dat gaan we dus niet meer doen. Omdat we toch alweer 100km verder zijn en ook weer terug moeten, keren we om en brengen nog een bezoek aan het eerste punt, Simpsons Gap. Ook weer een mooie plek, waar we de zwartvoet rotswallabies spotten en middenin een of andere ceremonie voor het promoten van borstvoeding belanden. Dus een heleboel vrouwen in het wit gekleed met bloemen in het haar met heel veel kleine kinderen en babies. We dachten eerst dat het een of andere sekte was! Toch maar even gevraagd.

Weer lekker vroeg slapen in een ijskoude nacht. Ik denk dat het aardig het vriespunt nadert. Gelukkig is het overdag nu wel in de twintig graden.

Zondag 6 augustus

Een heel lang stuk rijden weer vandaag; 600 km naar het noorden. De omgeving verandert een beetje. Het is iets meer begroeid hier met wat groenere bosjes en struiken en heel veel kleine rotspilaren of te wel; termietenheuvels. Maar nog steeds is er, behalve om de ongeveer 100 km een roadstation, wat toeristenverkeer en enorme roadtrains (soms wel met 4 grote 3 assige aanhangers), niet heel veel. Bij een tankstation staat we naast een roadtrain te tanken. Hij vertelt dat er 700 tot 800 liter diesel ingaat!! Poeh dat is gewoon iets van 1000 euro.

We maken nog een eetstop bij de Devils Marbles. Dit is een gebied waar allemaal grote ronde rotsen liggen, als knikkers. Leuk om bovenop te klimmen.

Onderweg maken we kennis met nog een bekend australisch fenomeen: nl. bush fires! Ver vooruit zien we al een grote rookwolk, maar wanneer we dichterbij komen, blijkt deze brand dus aan de rand van de weg te zijn. Tja daar moeten wij dus langs?? Maar aangezien er wel verkeer van de andere kant afkomt, zal dat toch wel kunnen kennelijk. Met ook nog dat we weten dat er een paar km achter ons een grote roadtrain rijdt, die niet zomaar even afremt, is er dus maar 1 optie, doorrijden. Door de rook zie je echt nog maar heel weinig en de vlammen komen tot vlakbij de camper. Ik zit aan de verkeerde kant en krijg het echt heel warm en zie de vlammen gewoon naast me! Het is gelukkig maar een stukje van 100 tot 200 meter maar toch wel heel eng. Weer heelhuids bereiken we camping banka banka. Echt een roadcamping in the middle of nowhere, beheerd door gezellige aussies, die de kinderen verwelkomen met ijs. Het is echt een oude boerderij met wat koeien, paardjes, ezels en dromedarissen. We krijgen zelfs voor de tweede keer Nederlandse buren. 's Avonds is er een kampvuur waar we gezellig met de campinggasten omheen zitten en de kinderen kunnen marshmellows roosteren. Echt vakantie, want ook de temperatuur is nu een stukje hoger geworden, 29 graden, en eindelijk is het 's nachts niet meer zo koud.

1. Helen:
    7 augustus 2017
    Jeetje jongens wat leuk jullie verhalen te lezen. We verheugen ons steeds op weer een nieuw verslag. En wat een mazzel met al dat wildlife!!! Wij geen dingo, drommedaris of black foot wallibie kunnen spotten destijds. Tof hoor! Geniet ervan.
  2. Fam koolhaas:
    11 augustus 2017
    Herbeleven jullie het toch een beetje? Leuk dat jullie de reisblog zo volgen! Groetjes, JEJY